Informatiebord herstel grachten Ooyevaarshorst geplaatst

Geplaatst 24 sep. 2013 05:53 door info lawaaisites
De Bilt, 25 juli 2013

Begin 17e eeuw werd bij een laatmiddeleeuwse hofstede een aanzienlijk stenen huis gebouwd met grachten eromheen: de Ooyevaarshorst. Zo ontwikkelde zich een buitenplaats. Tegenwoordig herinneren alleen de grachten nog aan deze geschiedenis. De grachten, zichtbaar achter de huidige boerderij, waren echter ver dichtgeslibd en dreigden te verdwijnen. Met de bijdrage van het StreekFonds Utrechtse Heuvelrug zijn de grachten weer uitgediept. Het herstel levert niet alleen cultuurhistorische winst op. Ook voor amfibieën en reptielen is het behoud van de grachten belangrijk. Onlangs is bij de grachten een informatiebord geplaatst, zodat ook voorbijgangers meer te weten komen over het herstel van de grachten en het belang daarvan.

Op 1 november 2012 reikte Ingeborg van Schuppen, bestuurslid van StreekFonds Utrechtse Heuvelrug, een cheque van €10.000,- uit aan Rob Meijers van Landschap Erfgoed Utrecht en Martin Nolsen van landgoed Den Treek-Henschoten. Rabobank Utrechtse Heuvelrug en Stichting Utrechts Landschap hebben het StreekFonds Utrechtse Heuvelrug opgericht. Dit streekfonds ondersteunt concrete projecten en werkzaamheden die een bijdrage leveren aan natuur en landschap op de Utrechtse Heuvelrug. Belangrijkste bron van inkomsten van het streekfonds is de StreekRekening Utrechtse Heuvelrug; een spaarrekening, waarmee bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties hun steentje kunnen bijdragen aan het behoud en de versterking van natuur, landschap en cultuurhistorie op de Utrechtse Heuvelrug. Wilt u meer weten, kijk dan op: