Zeister wijngaard Hoog Beek & Royen van start

Geplaatst 24 sep. 2013 05:49 door info lawaaisites
Zeist, 5 mei 2013

Zaterdag j.l. is de Zeister wijngaard Hoog Beek & Royen officieel van start gegaan met de plant van meer dan 1800 wijnstokken. Ruim 55 vrijwilligers staken de handen uit de mouwen en hadden de planten binnen enkele uren in de grond. Door de start van de Zeister wijngaard krijgt de moestuin van het Landgoed Hoog Beek & Royen een nieuwe, duurzame bestemming.
Circa 50 vrijwilligers zullen de wijngaard onderhouden. Zonneschijn en een enkel buitje zullen de rest doen en leiden tot de eerste oogst van Johanniter en Souvignier Gris druiven in 2015. In samenwerking met Wijngaard ‘Hof van Twente’ zullen de eerste flessen “Hoog Beek & Royen” dan gebotteld worden. Het doel is om op jaarbasis circa 2.000 flessen wijn te produceren. De vrijwilligers worden professioneel begeleid door Hovenier Arnoud van der Muelen Wolf.
De dag startte met de overhandiging van een cheque van 10.000 Euro door het streekfonds Utrechtse heuvelrug. Voorzitter Cor Dirks is verheugd met de bijdrage: “In ruim anderhalf jaar zijn we van het eerste idee tot dit mooie resultaat op deze unieke plek in Zeist gekomen. Zonder deze belangrijke bijdrage van het streekfonds was dat niet mogelijk geworden. Het is heel mooi om te merken dat het Streekfonds, de andere sponsoren en de vrijwilligers net zo enthousiast zijn als wij”.
De wijngaard ligt op de grond van Het Utrechts Landschap. Zij zijn een belangrijke partner in dit project. De heer Ron Blom is blij met het initiatief. “Wij zochten al enige tijd een nieuwe bestemming voor de monumentale moestuin van het Landgoed Hoog Beek & Royen. Toen de plannen voor een wijngaard werden gepresenteerd stapten wij met enthousiasme in. De vele vrijwilligers die zich hebben gemeld tonen de waarde die dit stuk natuur voor de omgeving
heeft en het bindende karakter van dit project.”
De toekomstige opbrengst van de wijn wordt besteed aan goede doelen in de directe omgeving van Zeist.

De wijngaard is een initiatief van de Rotary Club Zeist in samenwerking met Het Utrechts Landschap.
Voor meer informatie ga naar www.wijngaardzeist.nl

Rotary Club Zeist is actief sinds 1946 en telt circa 55 leden. De leden vormen een brede afspiegeling van de gemeenschap in Zeist. Zij stellen zich als doel om goede doelen te ondersteunen in de gemeente Zeist en daarbuiten. Voor goede doelen in de derde wereld kiest de club doorgaans voor projecten, waarmee individuele leden een rechtstreekse band hebben.

Rotary club Zeist
www.rotary.nl/zeist / www.wijngaardzeist.nl